CN Elektrisch varen
Elektrisch varen is in opkomst, In bepaalde gebieden is men verplicht om afscheid te nemen van de brandstofmotor en over te gaan naar elektrisch. Maar waar moet rekening mee worden gehouden om zo een elektrische voorstuwing aan te schaffen?
Het motorvermogen
Het vermogen van de motor is afhankelijk van het type schip en de snelheid waarmee gevaren kan worden. Hierbij gelden 2 vuistregels:
- Om de maximale snelheid te bereiken moet rekening worden gehouden met een vermogen van2,5x het gewicht van het schip, dus 2,5kW per ton
- De kruissnelheid van een schip ligt rond de 1 kW per ton
Een schipvan 5 ton kan dus met een 5kW motor uitstekend varen. Maar het schiet tekort wanneer er gemanoeuvreerd moet worden of als er een hogere snelheid nodig is.
Door een zwaardere motor te kiezen blijft het vermogen om de kruissnelheid te behalen nagenoeg hetzelfde. 1kW per ton is immers de vuistregel.
De accu capaciteit
De vaarduur wordt bepaald door de toegepaste accu’s. Hoe meer accucapaciteit er aan boord is, des groter wordt de vaarafstand. Kort gezegd, het benodigde opgenomen vermogen van de elektromotor vermenigvuldigt met het aantal vaaruren bepaalt de benodigde accucapaciteit.
Andersom kan men ook zeggen dat elke gebruikte kW per uur ook door een accu geleverd moet worden.
Het type accu
Er zijn momenteel meerdere accutypen op de markt, elke accu heeft zijn kenmerken met voor- en nadelen (capaciteit, maatvoering, gewicht en prijs).
- AGM accu’s kunnen ontladen worden tot 50% van de capaciteit. Er zijn 4 accu’s nodig om 48V te produceren voor de elektromotor. De nalaadtijd bedraagt 4 uur
- Tractiecellen hebben een grotere capaciteit, kunnen ontladen worden met 80% maar hebben een hoog gewicht en leveren slechts 2V per cel. Voor een 48V set zijn dus 24 cellen nodig. De laadtijd is lang in verband met 8 uur naladen
- Lithium accu zijn zeer geschikt, kunnen ontladen worden tot 90% van de capaciteit, hebben een zeer laag gewicht t.o.v. de conventionele accu’s. Deze accu’s hebben geen nalaadtijd (vol is vol). Enig nadeel is de prijs t.o.v. de conventionele accu’s
Praktijkvoorbeeld
In onderstaand voorbeeld willen we met een schip van 8 ton, 5 uur elektrisch varen:
Benodigde motor:
- Minimaal 1kW/ton = 8kW
- Maximaal 2,5kW/ton = 20kW
Stel dat we een 15kW motor installeren voor 5 uur varen met 15 kW is dan nodig aan accucapaciteit:
Vermogen % | Vaaruren | Benodigde capaciteit |
30 | 5 | 22.5 kWh |
50 | 5 | 37.5 kWh |
80 | 5 | 52.5 kWh |
100 | 5 | 75 kWh |
Om dit schip vijf uur lang de kruisnelheid te laten varen is nodig: 5x8kW = 40kWh
Type | Gewicht | Cap. eff. | Nodig bij 48V | Cap. Bij 48V | Totaal gewicht | Prijs | Prijs/kWh |
AGM 12V/230Ah | 65kg | 50% | 4 | 5.28 kWh | 260kg | € 2200.00 | € 416.00 |
Tractie 2V/490Ah | 42kg | 80% | 24 | 18,8 kWh | 1000kg |
€12264.00 |
€ 652.00 |
Lithium25,6V/280Ah | 53kg | 90% | 2 | 12.9 kWh | 106kg | € 8800.00 | € 682.00 |
Conclusie soorten accu
Voordelen : | Nadelen : | |
Open lood | - voordelige keus | - water bijvullen |
AGM | - onderhouds vrij, niet bijvullen - zowel staand als liggend te plaatsen |
- duurder dan open lood accu's |
Lithium | - licht - compacter dan loodaccu's - langere levensduur |
- hogere aanschafprijs |
Tractie |
- voor grotere capaciteiten |
- duurste loodaccu, vooral voor professioneel gebruik - grotere/ hogere eenheden |
Voor kleine recreatieve toepassingen biedt Combinoord een voortstuwingspakket van Waterworld.
WaterWorld biedt een serie inboard motoren van 4 tot 15 kW vermogen, geschikt voor motor- en zeilboten tot 12 m. Deze motoren zijn hét moderne alternatief voor de traditionele dieselmotor.
Voordelen
- Eenvoudige installatie: door verstelbare motorsteunen op de meeste bestaande fundaties te installeren.
- Luchtkoeling voor zowel de motor als de elektronica
- Door efficiënte techniek wordt de maximale afstand uit de accu’s behaald
Motorkeuze
Model | Komt overeen met | Geschikt voor boten (lengte, waterverplaatsing) |
WW rental | Instelbaar 4 – 8 PK | Verhuurboten van 5 tot 7 meter |
WW 4.0 i | 8 PK | Tot 6 m. lengte of 3 ton |
WW 7.5 i | 15 PK | Tot 8 m. lengte of 5 ton |
WW 10.0 i | 20 PK | Tot 10 m. lengte of 7,5 ton |
WW 15.0 i | 30 PK | Tot 12 meter of 10 ton |
Voor zwaardere en professionele toepassingen en vermogens boven de 15 kW levert Combi Noord motoren van het merk Fischer Panda.
Het zogenaamde Easybox pakket bestaat uit een motor gecombineerd met een Easybox regelaar.
Tot 20 Kw is een 48 Volt voeding nodig, daarboven zijn voedingen tot 450VDC toepasbaar.